Efva Attling
- designade årets Rosa band
 För femtonde året genomfördes Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj under oktober för att samla in pengar till svensk cancerforskning. Insamlingen sker i samarbete med privatpersoner, företag och organisationer och sedan starten har kampanjen samlat in 706 miljoner kronor.
Varje år får drygt 61 000 personer i Sverige ett cancerbesked. Av dessa får cirka 8 000 diagnosen bröstcancer. Cirka
 30 procent av all cancer hos kvinnor är bröstcancer, som därmed är kvinnans vanligaste cancersjukdom. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har som syfte att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om cancerprevention och bröstcancer samt bedriva påverkansarbete.
Tidigare år har Rosa bandet designats av kända namn som Camilla Thulin, Lars Wallin och Alicia Vikander, och i år är det Efva Attling som fått äran. Hon är en av landets ledande smyckesdesigner och har själv varit drabbad av bröstcancer. Mönstret på årets rosa band har hon designat i form av ett hoppingivande budskap: "BEAT IT".
- För mig är livet än mer magnifikt nu, på andra sidan min cancer. Jag vill att fler ska få möjlighet att fortsätta uppleva livets storhet. Vi är så många som har överlevt denna sjukdom och jag vet att med mer resurser till cancerforskning så finns det hopp om att vi ska kunna besegra cancer: BEAT IT!, säger Efva Attling om uppdraget. 
- Vi är stolta över att Efva Attling i år designar Cancerfondens rosa band och dessutom delar med sig av sin historia. Hennes design och starka budskap på bandet fyller kampanjen med kraft. Det är bara tillsammans som vi kan besegra cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.
Rosa bandet kostar 30 kronor och säljs på ICA, Lindex och Apotek Hjärtat.
 

Text: Tobias Pettersson